Vorige les
´Ik vond het supergaaf, en zal snel weer gaan surfen!´
"Het doel van vereniging Buitenspelen is om jongeren uit de stad kennis te laten maken met deze beleving en ze uit hun dagelijkse sleur te trekken."

Surfdag scholengemeenschap nieuw zuid.

De zee en het strand van de Noordzee zijn typerend voor heel Nederland. Denk aan de duinen die ons land beschermt, de vele dieren die in en rondom de zee leven. Er zijn tegenwoordig steeds meer jongeren die niet bewust zijn van de zee en zijn invloeden.

Scholengemeenschap nieuw zuid uit Rotterdam wilde zijn leerlingen bewust maken van de zee en daarom leek het de organisatie en vereniging Buitenspelen een goed initiatief om deze jongeren een kennismaking met de zee en het strand te geven.

Het programma van de dag was

Surfen en bodyboarden:
1,5 uur surfen/bodyboarden in de zee, die deze dag erg wild en onstuimig was.

Struinen door de duinen:
Een toffe wandeling door de duinen, waar je prachtige dieren als vogels en vossen kunt tegen komen en heerlijk kan uitwaaien.

Knutselen/graffiti: De leerlingen kregen les van een echte kunstenaar. De opdracht was: ontwerp je eigen surf logo.

De dag begon voor de kinderen om 10 uur ’s ochtends. Na een korte uitleg van de voorzitter van de vereniging (Freek Ruigrok) kon er meteen met de activiteiten worden gestart.
De dag was een enorm succes en de kinderen hebben genoten van de dag aan het strand. Gezien de weersomstandigheden was dit boven verwachting. Het regende en waaide hard.

De kinderen waren niet gewend om buiten te spelen in de regen en al helemaal niet om te gaan zwemmem in de zee. Maar de kracht van het strand en de zee maakte veel vreugde los bij de kinderen.

Ook het struinen door de duinen was een groot succes. Zeker nadat er een vos was gesignaleerd naast de velen konijnen . Toen we vertelden dat vossen graag konijnen vangen was de eerste link van de voedsel keten gezet.

surfschool
"Het enige stukje natuur dat de meeste stedelijke jongeren in hun dagelijks leven zien is het lokale park. Dat park weegt lang niet op tegen de meerwaarde van een bezoek aan een omgeving die ook daadwerkelijk door de natuur is gecreëerd, zoals de kust."